Sashimi med algsallad

Sashimi är svårt att misslyckas med. Det handlar ju bara om att hitta en fin fisk. I det här fallet blev det en bit av den hiskeligt dyra salmalaxen. En dressing med japansk soja, sesamolja, risvinäger, honung, olivolja och en gnutta dijonsenap. Den här gången upptäckte jag något försent att risvinägerna var gammal, men det gick utmärkt med äppelcidervinäger istället. Över det hela strös sesamfrön efter smak.
 
För att göra rätten lite mer spännande så valde jag att servera den med algsallad. Renée Voltaire har en torkad algsallad i sitt sortiment som jag har turen att ha på min Icabutik. Salladen ger spännande färger och former på tallriken och en intressant struktur. Den smakar inte så mycket i sig själv, men passar bra med dressingen. Jag tänker att algerna kan vara ett roligt inslag i en klar, stark soppa. Mitt middagssällskap och jag var nog rätt ense om att algsalladen fungerade bättre som ett roligt inslag än som en smakförhöjare. 
 
Till rätten drack vi ett torrt mousserande vin.
 
Fisk, Matlagning, förrätt, lättlagat,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Susanna Maria J

12 Aug 2014 20:22

Så himla gott det ser ut! :)

Svar: Gott, nyttigt och jättelätt att laga!
Aurora

Kommentera

Publiceras ej