Confiterat anklår
 
Jag har aldrig lagat anka tidigare men har testat det några gånger på restaurang och tyckt mycket om det. Därför var det på tiden att göra det själv, och då jag inte är den som backar för en tidskrävande utmaning så fick det bli det här receptet som stod för inspirationen.
 
En varningens ord: Detta recept bör planeras flera dagar i förväg!
Anledningarna till detta är flera. Anklår kan behöva beställs från delin en dag i förväg. De säljs oftast frysta och bör då tinas över natten i kylskåp. Slutligen så är confiteringstiden i detta recept, 3 timmar, i kortaste laget. Ankan blev rätt hård och nästa gång som jag ger mig på detta så kommer den att få stå inne minst dubbelt så länge, helst över natten. Jag kommer också att prova med andra, klassiska, tillbehör eftersom ankan inte riktigt lyfter med den milda blomkålspurén, trots att den är rysligt god. Jag serverar gärna blomkålspuré med goda kryddiga korvar.
 
Tillaga låren i en gryta med lock och ha mycket ankfett till hands för att se till så att hela låren täcks med råge.
 
Min blomkålspuré:
Blomkålshuvud 1
Grädde 3 dl
Mjölk 1 dl
Schalottenlök 1
Vitlök 1 klyfta
Kycklingfond 0,5 msk
Vitt vin 2 msk
 
Tillagning som det länkade receptet.
Långkok, avancerat, fågel, huvudrätt, tidskrävande,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej