Råbiff med tryffel

Jag älskar tryffel! Och jag älskar kött, gärna så rött som möjligt. Därför var jag mer eller mindre tvungen att testa det här receptet på råbiff med tryffel. Recepret kräver inte att du har en köttkvarn, men du kan naturligtvis mala köttet om du föredrar det.
 
När man har att göra med så fina råvaror som färsk tryffel så tycker jag att det är viktigt att inte snåla på de andra ingredienserna. Jag gör till exempel alltid min egen majonnäs, som blir något helt annat än den tjocka, vita massa som du hittar i butiken och kallas "äkta" (kolla innehållsförteckningen så får du se att det inte är mycket äkta med den). Det finns otaliga recept på majonnäs, så prova dig fram till din favorit och tänk på att kvalitén på ingredienserna påverkar smaken på majonnäsen enormt. Det är inte svårt att göra, men kan ge lite kramp i armen om du blandar för hand. Bäst tycker jag majonnäsen blir om den får stå till sig i kylskåpet över en natt.
 
Jag hade en del diljonsenap i majonnäsen så jag valde att minska ner på det från receptet, men här får du smaka dig fram till vad som passar dig. Jag har en välsorterad Icabutik där jag bor där jag hittade en fin, hängmörad flankstek, som är en del av kållappen.
Eftersom köttet ska ätas otillagat är det extremt viktigt att det är färskt!
Till råbiffen serverade jag en sallad på romansallad, avokado toppad med crema di balsamico.
 
Detta är definitivt ett recept som jag kommer att tillaga flera gånger, men testa lite olika varianter. Jag gjorde detta som en huvudrätt denna gången. Det blev lite mäktigt så nästa gång får det bli en förrätt med en större andel tryffel och kanske serverat på ett gott bröd, istället för med surdegssmulor.

Tryffel
förrätt, lättlagat,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej