Ugnsgratinerad gnocchi med tomatsås och mozzarella
 
Första gången som jag åt riktig gnocchi var i Sorrento. Där serverades den ugnsgratinerad med tomatsås och en massa mozzarella och det smakade helt fantastiskt!
 
Efter det har jag lagat den färdiga varianten som finns i affären några gånger med lite mozzarella och en snabb tomatsås. En helt okej söndagslunch men inte i närheten av originalet. Så nu, på en ledig dag, passade jag på att göra gnocchi från grunden efter Paolo Robertos recept. 
 
Många säger att gnocchi är svårt att få till, men jag skulle säga att om man har lite bak- och matlagningsvana så är det inte svår, det gäller bara att ha tid med allt pyssel. 
 
Jag följde receptet nästan till punkt och pricka, men tog dubbelt så mycket mozzarella, vilket jag tyckte behövdes. Resultatet blev riktigt, riktigt bra! I nivå med Sorrento, men det var ju några år sen. 
 
Nästa gång jag gör detta så blir det med min egen långkokta tomatsås, som jag fortfarande håller på och utvecklar till perfektion. Den kommer jag att lägga upp på bloggen när den är klar. Och så kommer jag göra gnocchin mindre.
 
Till detta drack vi Governo All' uso Toscana, som passade utmärkt. 
 
Tomatsås

Hemlagad gnocchi

Hemgjord gnocchi
huvudrätt, italienskt, tidskrävande, vegetariskt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej