Som valvakesupé valde jag en vegetarisk meny med recept från min nyinköpta kokbok Allt om mat och vin som verkar vara en riktig höjdare! Förrätten blev en trevlig kombination av olika söta och lite småsyrliga smaker: Lökcreme med rödbetor, getost, smulad getost och hasselnötscreme
 
På min butik så fanns det ingen färsk lök så jag tog en silverlök och lite gul lök istället. Jag råkade titta bort ett ögonblick när jag lagade hasselnötssmöret och det brändes vid på ingen tid alls! Men det är väl värt att hålla koll på, för det smakar fantastiskt!
 
Något jag måste träna på är uppläggning, det är inte helt lätt när man har många element och vissa av dom är rinniga. Varma tallrikar skulle också vara ett plus för att hålla purén varm till servering. Jag får testa att värma dom i micron nästa gång.
 
 

Till huvudrätt lagade jag en av mina favoriter, risotto! Denna gång med fänkål. Detta serverades med marinerade tomater och stora vita bönor samt stekt kronärtskocksbotten. 
 
Den stekta kronärtskockan var en rolig överraskning. Tyvärr var inte risotton en av de bättre som jag har gjort. Fänkålen lämnade inte så mycket smak, så utan tillbehören och mycket parmesan blir den nog lite tråkig. Dessutom har de missat steget i receptet där man tillsätter fänkålen. De ska i samtidigt som riset. Tomaterna och bönorna var ett fräscht tillbehör som nog kan passa till flera lite tyngre rätter.
 

Som dessert ordnade JP blåbärsparfit med mynta på färska blåbär, men nästa gång blir det nog med frysta som kan sätta färg på parfaiten.
Efterrätt, Grönsaker, Middag, Ost, Sparris, avancerat, förrätt, huvudrätt, risotto, vegetariskt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej