Fisk är något som jag inte lagar tillräckligt ofta, och jag behöver träna på det! 
Här utgick jag från ett recept av Markus Aujalay. Viktigt att tänka på om du ska gå efter den är att fisken och musslorna bara har samma tillagningstid om de är lika tjocka. För mig tog pilgrimsmusslorna nästan dubbelt så lång tid. Då är det bra att börja med dem och lägga i fisken efter ett tag. Ha gärna i 2 msk vitt vin i vattnet som smaksättning.
 
Såsen gjorde jag en lite annan variant på:
Smör 150 g
Ägg 2 gulor
Vatten 2-3 msk
Citron 1 tsk saft
Vitvinsvinäger 1 tsk
Salt
Vitpeppar
 
Tillagning:
1. Smält smöret på låg värme.
2. Blanda äggulor, vatten, citronsaft och vinäger i en skål lämpad att använda för vattenbad.
3. Använd ett vattenbad strax under kokpunkten, så att det sjuder, och vispa kraftigt tills blandningen börjar tjockna.
4. Tillsätt det smälta smöret lite i taget samtidigt som du vispar. Lämna bottensatsen av smöret.
5. Smaksätt med salt och peppar och servera ljummet.
 
Till detta drack vi Moët & Chandon Imperial Brut.
Fisk, Middag, Potatis, avancerat, huvudrätt, lyxigt, skaldjur,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej