Lammracks som tillagas i ugn blir fantastiskt saftiga, speciellt om du hittar en riktigt fin bit lamm. I receptet används flera olika sorters betor, men jag tycker att effekten av polkabetorna försvinner när de delas i klyftor och tillagas i ugn och kommer nog att hålla mig till gul- och rödbetor nästa gång jag tillagar detta. 

Ingredienser:
Lammracks, räkna med ungefär tre ben per person. 
Schalottenlök 
Polkabetor
Persilja
Salladslök
Getost
Creme fraiche 
Vitvinsvinäger 
Kapris
Rosmarin
Rapsolja
Salt
Peppar

Tillaga lammet först. 
1. Ge det en fin stekyta i stekpannan med rapsolja. Salta, peppra och strö över rosmarin. 
2. Tillaga det sedan till 58 grader i ugn på 125 grader för att få ett fint rosa lamm. 
3. Låt det färdiga lammet stå under folie tills grönsakerna är klara.

4. Betorna och löken skär du i klyftor och lägg i en ugnsform med salt, peppar och olja. 
Egentligen kan du ta de rotfrukter som du tycker bäst om till den här rätten.
5. Tillaga på 225 grader i ugnen tills de är genomlagade. 

6. Hacka kapris och persilja och blanda med 3 msk olja, 1 msk vinäger, salt och peppar.

7. Blanda dressingen med betorna och löken.

8. Mixa getost med créme fraiche.
Av misstag fick jag med mig en getost med gräslök i hem istället för en vanlig, men det var ett riktigt lyckat misstag för den milda smaken fräschade upp rätten. 

9. Servera och strö över skivad salladslök.

Ursprungsrecept ur Allt om mat och vin.

Lamm, Middag,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej