Jag föredrar att äta min råbiff så ren som möjligt och ha smaksättarna vid sidan om. Därför valde jag att göra den på en fin, nymalen oxfilé som jag kryddade med salt och peppar.
 
Till denna gjorde jag en majonnäs och parmesanpommes och serverade med kapris, hackad gul lök och äggula. 
 
Pommesen gör du genom att skära potatis i stavar, hyvla över parmesan och ringla över olivolja. Tillaga på 225 grader i ca 30 minuter. Sata före servering.
 
Det finns massor med recept på majonnäs, prova dig fram till din favorit. Här är ett förslag:
Äggulor 2
Dijonsenap 1 tsk
Vitvinsvinäger 1 msk
En neutral olja eller olivolja om du vill ha mer smak av olja 2,5 dl
Salt
Peppar
 
Blanda alla ingredienser utom oljan. Tillsätt oljan lite i taget och vispa ner den. Smaka av med salt och peppar.
 
Mums!
kött, lyxigt, lättlagat, middag,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej