Det är alltid roligt med en matlagningsutmaning. Och att göra en födesedagsmiddag för 6 personer som är vegansk, glutenfri och delikat är sannerligen det! 
 
Jag ville undvika soja och tofuprodukter eftersom jag tycker att det är lite tråkigt. Därför satsade jag på libanesiskinspirerad plockmat, Meze. Alla rörorna och marineringarna gjorde jag kvällen innan för de blir ännu godare av att stå till sig i kylskåp över natten. Till en början hade jag tänkt laga falafeln själv, men jag kom fram till att det skulle bli för mycket att mäkta med. Det finns också mycket god färdig, glutenfri, falafel i många butiker som bara är att steka i rikligt med olivolja före servering. 
Mina favoriter var kronärtskocksröran och bönröran. Chipotlesalsan har också en väldigt speciell rökt smak som jag tyckte om. Minst förtjust var jag i auberginröran som skulle behöva något mer. Tänk på att plocka fram allt i god tid eftersom det ska serveras rumstempererat. 
 
Hummus
Kikärtor 400g konserverade
Tahini 2 msk
Vitlök 1 klyfta/div>
Citron pressad
Olivolja 2 msk
Spiskummin
Salt
Vatten
 
Mixa alla ingredienser och smaka av, krydda efter smak.

Olivhummus
 Kikärtor 400g konserverade
 Tahini 2 msk
 Vitlök 1 klyfta
 Citron pressad
 Olivolja 2 msk
 Spiskummin
 Salt
 Vatten
 Oliver 1 dl
 
Mixa alla ingredienser och smaka av, krydda efter smak. Tänk på att det ska vara rätt så mycket salt.
 
Kronärtskocksröra
 Kronärtskockshjärtan 2 burkar
 Soltorkade tomater, inlagda
 Vitlök 2 klyftor
 Citron, pressad
 Basilika, färsk, strimlad
 Olja från de soltorkade tomaterna 0,5 dl
 
Mixa alla ingredienser och smaka av, krydda efter smak.
 
Baba ganusch, aubergineröra
 Aubergine 2 st
 Vitlök 1 klyfta
 Tahini 3 msk
 Citron, pressad
 Olivolja 2 msk
 Salt 
 Peppar
 Mynta, färsk
 Chili, torkad 
 Spiskummin
 
Ugnsbaka de hela augerginerna på 275 grader i 15 minuter. Skär av ändarna och dra av skalet. Skär upp i bitar och mixa tillsammans med de övriga ingredienserna och smaka av med kryddorna.
 
Bönröra
 Vita bönor 300 g
 Vitlök 1 hel
 Lagerblad 2 st
 Kanelstång 1 st
 Gul lök 2 st
 Chiliflingor
 Citron, pressad
 Salt
 Svartpeppar
 
Recept ur boken Kärlek, oliver och timjan.
 
Chipotlesalsa
 Chipotle, rökt 1 st
 Krossade tomater 400 g
 Tomatpuré 1 tsk
 Kanel
 Råsocker
 Salt
 
Recept från boken Under valnötsträdet
 
Grön avokadosallad
 Avokado 2 st
 Babyspenat, färsk 100 g
 Mynta, färsk
 Frysta gröna ärtor 200 g
 
 Dressing
 Schalottenlök 1 st
 Rödvinsvinäger 1 msk
 Agavesirap 1 tsk
 Rapsolja 3 msk
 
Recept från boken Under valnötsträdet
 
Marinerade champinjoner
 Champinjoner 300g
 Olivolja så det täcker
 Ljus Soja 1 msk
 Balsamico ringla över
 Schalottenlök 2 st
 Dragon torkad
 Rosmarin torkad
 
Skär bort ändarna på champinjonstammarna och dela champinjonerna i kvartsbitar eller mindre. Finhacka schalottenlöken. Blanda alla ingredienser och låt stå i kylskåp.
 
Marinerade oliver
 Oliver, gröna, utan kärna
 Olivolja
 Citronskal, hyvlat
 Rosmarin, torkad
 Basilika, torkad
 
Blanda alla ingredienser och låt stå i kylskåp, gärna över natten.
 
Ugnsbakade grönsaker
Tomat
Halvera och lägg i en form med den skurna ytan uppåt, strö över salt & olivolja, tillaga på 200 grader i ca 30 min
 
Aubergine och Zucchini
Skär upp, strö över salt & olivolja, tillaga på 200 grader i ca 30 min
 
Potatis, Rödlök
Skär upp blanda med olivolja, tillaga på 225 grader ca 30 min, krydda med salt och timjan
 
Tillbehör
 Tacobröd, glutenfria
 Falafel, glutenfria
 
Dessert
Marockanska apelsiner 
Apelsiner 4 st
Mandel 50 g
Agavesirap 2 msk
Kanel
Siktat florsocker
Recept från boken Under valnötsträdet
Avokado, Grönsaker, Libanesiskt, Långkok, Middag, Potatis, Vegan, sallad, smårätter, tidskrävande, vegetariskt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej