Jag har lockats av Azorerna sedan jag var barn och hade en bok om världens mysterier. För i den angavs Azorerna som en möjlig plats för det försvunna riket Atlantis. 
 
Vandra på Azorerna
 
I år tog jag äntligen möjligheten att besöka den gröna, portugisiska, vulkanögruppen i Atlanten. Närmare bestämt huvudön São Miguel. Som natur och vandringsentusiast är det ett utmärkt resmål med många natursköna vyer, bra vandringsleder, och jag hyste även förhoppningar om att för första gången få se val. Med sitt läge mitt ute i Atlanten håller sig temperaturen kring 20 grader i juli och omväxlande mulet, sol och en del regn. 
 
Valsafari
En sak som var ett måste var valsafarin. Eftersom jag vet att dåligt väder kan sätta stopp för sådana utflykter så såg jag till att boka in den så tidigt som möjligt. Efter en kortare genväg begav vi oss ut på en ribbåt, bara det i sig är värt att testa! Full fart över vågorna och duktigt blöt blir man. Nästan så fort vi kom ut på öppet vatten träffade vi en större flock små fläckiga delfiner som var nästan lika intresserade av oss som vi av dem. De la sig framför båten och gled med ett bra tag. Plötsligt kunde en ta stora skutt i vågorna efter båten också. 
 
Vandra på Azorerna
 
Vi hade nog kunnat stanna med delfinflocken hur länge som helst, men tillslut var det dags att kolla upp ett tips om en annan art. Efter lite åkande fick vi syn på en flock flasknosdelfiner. Dessa är bra mycket större, men också blygare, och de ville inte komma fram till båten och hälsa så vi fick hålla oss på avstånd. 
 
När vi rörde oss vidare i sökandet på undfyende kaskelotter fick jag se något av det märkligaste jag sett. Några meter från båten flög något som jag först trodde var en liten mås, men snabbt insåg att det inte var. Det var en flygfisk som höll jämn hastighet med båten under ett antal sekunder innan den dök ner i vattnet igen. Tyvärr hann jag inte med att filma fisken.
 
Vandra på Azorerna
 
Tyvärr hade vi ingen tur med valarna denna gång, utan det står kvar på min bucket list. Men vi fick flera trevliga delfinmöten och en vacker vy av Säo Miguel från havet. Tydligen är det inte lätt att lyckas spana en Kaskelott, som är den vanligaste valarten i Azorerna, då den bar är uppe vid ytan i 15-20 minuter mellan sina 2-timmarsdyk.
 
Besök i tefabrik och vandring genom teplantage
Europas enda teplantager finns på Azorerna. Därför är det ett givet stopp på ett besök på São Miguel. Den största tefabriken heter Cha Gorreana och här finns utöver själva teplantagen också en trevlig vandringsled genom teplantagerna. Det är en bra halvdagstur som tar ungefär 2 timmar i lugn takt.
 
Vandra på Azorerna
 
Första halvan leder upp genom de tuktade plantagerna och kohagar till ett litet övergivet hur på en höjd med strålande utsikt över kusten. Överallt växer hortensior med jätteblommor och längs vissa sträckor leder stigen genom en skog av japanska röda cederträd. Vi träffade på en ovanligt trevlig kovakt som var överlycklig över att få lite mänskligt sällskap. Tänk på att de flesta hundar som är satta att vakta kor inte är såhär trevliga och det är bäst att hålla avstånd. Oftast är de dock kopplade och låter mycket, men ser inte så arga ut.
 
Vandra på Azorerna
azorerna, delfiner, djur, hundar, natur, ribbåt, te, vandra,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej