Just nu är anka bland det bästa jag vet, men jag har inte lagat det så mycket för att jag inte har hittat ett recept som riktigt fångat mig. 

Ofta blir ankrätter åt det tyngre hållet och nu när det är vår så vill jag gärna utnyttja alla vårens underbara råvaror. Så jag satte ihop ett helt eget recept. Däremot fick jag hjärnsläpp och serverade varsin ankfilé, utan att tänka på att de väger nästan 400 g styck! Det blev alltså en del över till lunchlåda. 

Ingredienser för två:
Ankbröstfilé 400 g

Svartrotspuré 
Svartrot 150 g
Smör 50 g
Grädde 0,5 dl
Creme fraiche 2 msk

Cidersås
Torr/halvtorr äppelcider 2 dl
Grädde 2 dl

Tillbehör
Sparris
Färsk lök
Endivesallad
Smör
Salt & peppar

Recept
1. Sätt ugnen på 125 grader.
2. Skåra skinnet på ankan i rutmönster och salta.
3. Lägg filéerna med skinnsidan neråt i en kall, torr stekpanna. Sätt igång på medelvärme.
4. När skinnet är riktigt genomkrispigt, vänd och stek på andra sidan.
5. Tillaga i ugnen tills filéerna nått 60 grader i innertemperatur för rosa kött. Låt sedan vila i 10 minuter.
6. Skala och tärna svartrötterna. 
7. Bryn smör i en kastrull och fräs svartrötterna. 
8. Häll på grädde och creme fraiche och låt puttra tills svartrötterna är mjuka.
9. Häll på cider i stekpannan som du stekt ankan i och skrapa loss allt som fastnat i botten. Låt det reducera till hälften. 
10. Häll grädden i såsen och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.
11. Halvera löken och endiven. Skär ändarna av sparrisen. 
12. Stek grönsakerna tills de fått färg. 
13. Häll bort överflödig vätska från svartrötterna. Mixa till en puré och smaka av med salt och peppar.
14. Servera.
anka, sparris, svartrot,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej